Началото на годината е време за обновяване на продуктовите линии при много производители в сферата на хардуера. Nvidia не останаха по-назад и представиха своя нов върхов модел видео карта – GTX-680, базирана на платформената архитектурата “Kepler“. Основната задача на компанията този път е да подобри драстично енергопотреблението на своите продукти, което се оказа проблем при предходната серия водена от GTX-580 (“Fermi”).
Основни промени
Новата архитектура може да се похвали с двойна производителност спрямо предишният модел GTX-580, значително (отново двойно) подобрение по отношение на енергийната ефективност, и няколко добавки: TXAA, FXAA, Adaptive V-Sync, GPU Boost и подобрения по PhysX-енджина на Nvidia (отговорен за обработване и прилагане на физичните закони при създаването на реалистични обекти).
TXAA – нов тип подобрено Anti-Aliasing-филтриране на картината (имащо особено голямо значение при игрите), което заимства ефекти подобни на тези използвани при създаването на компютърно-генерирани изображения (CG/CGI филми). Предлагат се два режима TXAA 1 и TXAA 2, които отговарят съответно на качество 8xMSAA с бързодействието на 2xMSAA и качество надвишаващо 8xMSAA, с бързодействието на 4xMSAA (MSAA – Multisample Anti-aliasing). Новата филтрация ще е от голяма полза тъй като АА-обработката отнема изключително много ресурси и се очаква да бъде директно вграждана в бъдещите игрови-енджини (MechWarrior Online, Secret World, Eve Online, Borderlands 2, Unreal Engine 4, Crytek).
Както се вижда на снимката, прилагането на TXAA филтриране подобрява още повече качеството на изображението особено в очертанията (ръбовете) на обектите.
FXAA – софтуерна настройка в драйвера, която разпознава границите между различните обекти в картината (според контраста между тях) и ги обработва с висока скорост (изземайки функциите на Anti-aliasing). Резултатите са добри, но при наличие на текст в картината е възможно влошаване на четливостта му.
Adaptive V-Sync – оптимизация на стандартния режим за синхронизация, между опресняването на монитора и картината изпращана от видео картата (подобрен V-Sync).
GPU Boost – алгоритъм вграден във видео картата, който контролира честотата на която тя работи, според натовареността и от съответното приложение използвано в момента. Вариант на динамичен оувърклок, като в случая се съблюдава температурата на ядрото и не се допуска надхвърляне на безопасните работни граници.
Много добра (почти двойна) производителност за ват изразходвана енергия (performance per watt). Картата се нуждае само от допълнителен 6-пинов захранващ кабел (за разлика от други високопроизводителни карти използващи един 6-пинов и един 8-пинов кабел едновременно).
Спецификации
Както се вижда от данните Nvidia са успели да увеличат количеството на stream-процесорите тройно (до 1536 броя), използвайки 28-нанометров производствен процес. Според първоначалните тестове това увеличение води до двоен скок в производителността. Освен това по технически данни картата би следвало да има 195% по-добра шейдър производителност, 260% повече производителност при текстурите и 87% увеличение при растерните операции (Pixel Pipelines). От Nvidia са преценили, че утрояването на stream-процесорите е достатъчно голям скок в производителността и са премахнали т.нар. “shader clock“ и всички изчислителни операции работят на честотата на ядрото.
Цената от 499 долара се запазва, което е добра пазарна маневра имайки предвид производителността предлагана от картата (като следствие се забеляза намаление на цените при върховите модели карти на конкурентите от AMD).
Заключение
Nvidia оправда очакванията на индустрията и представи високопроизводителна карта, която отново оглави класациите (в Интернет вече са налични и достатъчно тестове подкрепящи заявената производителност). Ролите между основните играчи този път са разменени: AMD изпревариха и представиха карта с високи изисквания за захранване и голяма производителност, докато Nvidia държат едновременно бърза, енергийно-ефективна и по-тиха карта от върховия Radeon HD 7970 (положението беше точно обратното с предшестващият модел GTX 580 и Radeon 6-та серия).